מס' הטלפון שלנו - 03-5402680

בחר נושא:

  • תזונה
  • מחלות מעי דלקתיות
  • גידולי מערכת העיכול
  • כבד
  • השמנה
  • מערכת העיכול

מתפתלים מכאבי בטן ולא יודעים למה?

אולי גם אתם סובלים מתסמונת "מעי רגיז"
מאמר תזונה 3

מתפתלים מכאבי בטן? סובלים משלשולים, עצירות או אפילו משניהם? כבר התרגלתם לתחושת אי נוחות בבטן, נפיחות וחוסר התרוקנות גם לאחר יציאה? אולי גם לכם יש את “תסמונת המעי הרגיז”.

תסמונת המעי הרגיז או בקיצור (IBS – Irritable bowel syndrome) היא מצב רפואי המהווה את הסיבה השכיחה ביותר לפנייה לרופאי הגסטרו. 10-20% מהאוכלוסייה סובלים מתלונות לא ספציפיות של כאבי בטן ללא סיבה רפואית מוגדרת וברורה. לרוב מעי רגיז מאובחן אצל חולים לפני גיל 50 שנה ונפוץ יותר בקרב נשים. אומנם התסמונת לא מעלה את הסיכון לתמותה או לסיבוכים רפואיים, אך מעי רגיז גורם לירידה משמעותית באיכות החיים אצל הסובלים ממנו.

על אף שהגורם האחראי להתפתחות מעי רגיז טרם הוכח, ישנן כיום מספר השערות המנסות לנבא מהם גורמי הסיכון המובילים להתפתחותו. החשודים העיקריים הם גנטיקה, שינויים באוכלוסיית החיידקים שבמעי, סוג הדיאטה ובעיה בוויסות מערכת העצבים, כשבראשם עומד הגורם הפסיכולוגי- מתח נפשי. במשך מספר עשורים נעשו ניסיונות רבים למצוא טיפול לתסמונת, כאשר בכל פעם “תקפו” גורם חשוד אחר, אולם עד כה, טרם נמצא הטיפול האולטימטיבי למעי רגיז, כזה אשר יכחיד את התסמינים לחלוטין.

אולי התשובה נמצאת באוכל שלנו?

לרוב, חולי IBS ׁׁׁ(תסמונת מעי רגיז) מקשרים את הופעת התסמינים למאכלים מסוימים שנמצאים אצלם בתפריט. בין המזונות העיקריים שדווחו כגורמים לתחושת אי נעימות אצל החולים הם חלב ומוצריו, חיטה, קפאין, אלכוהול, מזון מטוגן ומעושן, תבלינים חריפים, קטניות ובצל. בנוסף, ישנם חולים המדווחים שצריכת שומנים גבוהה מובילה לתגובה שלילית של מערכת העיכול, ככל הנראה משום שהשומן מעורר ומגרה גם הוא את המערכת. ממחקר שנעשה על חולי IBS (תסמונת מעי רגיז) עולה שכ-62% מהחולים נמנעים מצריכת מוצרי מזון מסוימים ו- 12% אף עושים שינויים דרסטיים בהרגלי התזונה שלהם. מנתונים אלה עולה החשש שאותם חולים צורכים דיאטה לא מאוזנת המסכנת אותם בהתפתחות חסרים תזונתיים.

דיאטה FODMAPs להקלת התסמינים

מחקר שהתפרסם ב- 2008 אומנם מצא ששמן מנטה הקל באופן משמעותי על תסמיניהם של הסובלים מ”מעי רגיז”, אך הדיאטה המוכרת והנפוצה ביותר כיום לטיפול בתסמונת מעי רגיז היא “דיאטת FODMAPs”, הידועה כמפחיתה את תסמיניהם של החולים. עקרון הדיאטה מתבסס על הפחתתם של ה- ” FODMAPs” בתפריט, כלומר מוצרי מזון המכילים חד, דו ורב סוכרים מותססים, ביניהם הגבלה של צריכת פרוקטנז וגלקטנז, פרוקטוז, לקטוז, גלקטוז, כמו גם סוכרים אלכוהוליים דוגמת סורביטול ומלטיטול. ההיגיון העומד מאחורי הדיאטה הוא שמזונות המכילים את אותם FODMAPs, הם מזונות המושכים נוזלים לחלל המעי, ועצם כך גורמים להתרחבותו ולתחושת כאב. בנוסף, משום שלעיתים סוכרים אלו אינם נספגים במעי הדק, הם עוברים תסיסה מהירה על ידי חיידקי המעי הגס, שכתוצאה ממנה נוצרים גזים הגורמים לתחושת נפיחות ולכאבי בטן. מחקרים הראו שהגבלת כמות המזונות המכילים FODMAPs בארוחה מפחיתה באופן משמעותי את התסמינים, עם זאת טרם הגדירו רף כמותי מסוים שאותו אין לעבור בארוחה.

לגבי הסיבים התזונתיים הדעות חלוקות; מחד, מתוקף היותם “פרה-ביוטיים”, כלומר מזון לחיידקי המעי הטובים, ההמלצה הסטנדרטית לחולי IBS (תסמונת מעי רגיז) היא הגברת צריכת הסיבים התזונתיים. עם זאת, חולים רבים מדווחים כי צריכת סיבים מוגברת לעיתים מחמירה את כאבי הבטן ואת תחושת הנפיחות.

איזה מזונות נחשבים כעשירים ב FODMAPs?

בקבוצת הפירות בעלי תכולת FODMAPs גבוהה נמצאים פירות יבשים, תפוחים, אגסים, מנגו, אבטיח, אפרסק, אפרסמון, נקטרינות, שזיפים ומיצי פרי. בקבוצת הממתיקים נמצאים דבש, סירופ תירס וממתיקים מלאכותיים ששמם מסתיים בסיומת “ול”. בקבוצת החלביים נמצאים חלב פרה, עזים וכבשים, גבינות רכות וגלידה. במשפחת הירקות הרשימה מתארכת ומכילה ארטישוק, אספרגוס, סלק, כרוב ניצנים, ברוקולי, כרוב, שומר, שום, כרישה, במיה, בצל, אפונה ופטריות. גם חיטה ושיפון בכמויות גדולות יכילו FODMAPs, כמו גם חומוס, עדשים ושעועית. אומנם הרשימה ארוכה אך חשוב לציין שההשפעה של כל אחד מהמאכלים היא פרטנית, לכן עליכם להיות קשובים לגופכם ולזהות את המאכלים שגורמים לכם לתחושת חוסר נוחות, כך שרק מהם יש להימנע.

לסיכום, הנקודה החשובה ביותר בטיפול בחולי IBS (תסמונת מעי רגיז) היא התאמת דיאטה אישית ומאוזנת תוך שימת דגש על המאכלים שמתקבלים בחיוב ואלה שמעוררים תגובה לא רצויה של מערכת העיכול. הדרכה תזונתית מאיש מקצוע לגבי ניהול נכון של הדיאטה וארוחות קטנות שאינן מעמיסות על המערכת יפחיתו את התסמינים וישפרו את איכות החיים. תוסף של פרוביוטיקה, בייחוד תיסוף בחיידקים מסוג Lactobacillus spp ו- Bifidobacterium spp, ישפר את אוכלוסיית החיידקים של מערכת העיכול ויפחית את חומרת התסמינים. מלבד אלה, טיפול פסיכולוגי ופעילות גופנית עשויים לתרום להפחתת מתחים נפשיים וכך להטיב עם החולים.

גסטרו פרו - מרכז מומחים:
אולי יעניין אותך גם:
  • תזונה
  • מחלות מעי דלקתיות
  • גידולי מערכת העיכול
  • כבד
  • השמנה
  • מערכת העיכול