מס' הטלפון שלנו - 03-5402680

בחר נושא:

  • תזונה
  • מחלות מעי דלקתיות
  • גידולי מערכת העיכול
  • כבד
  • השמנה
  • מערכת העיכול

סובלים מעצירויות? הכתבה הזאת בשבילכם

מאמר תזונה 2

עצירות היא אחת התופעות השכיחות במיוחד בחברה המערבית ואחוז הסובלים ממנה בקרב האוכלוסייה הוא גבוה במיוחד ועומד על כ- 5-25 אחוזים מהאוכלוסייה. על מנת להגדיר מהי עצירות, ראשית עלינו להגדיר מהי “יציאה תקינה”. מכיוון שזמן המעבר התקין של המזון במערכת העיכול הוא 18-48 שעות, תכיפותה של יציאה תקינה נעה בין יציאה אחת בשלושה ימים לבין שלוש יציאות ביום אחד. עם זאת, ישנם אנשים המדווחים על תחושת עצירות גם כאשר תכיפות היציאות שלהם נמצאת בטווח הנורמה. לכן הגדרתה של “עצירות” אינה נקבעת רק על פי תכיפות היציאות, אלא לוקחת בחשבון משתנים נוספים כמו קושי וכאב במתן צואה, אי נוחות פיסית הכרוכה במאמץ, צואה קשה או פינוי חלקי של המעיים. בכל אחד מהמקרים המתוארים יש צורך להתייחס ולטפל באופן הולם, זאת על מנת למנוע כאבי בטן, בחילות ותחושות לא נעימות.

ממה היא נגרמת?

ישנם גורמים שונים העשויים לגרום לעצירות, ביניהם מצבים רפואיים, תרופות מסוימות, אורח חיים יושבני, חוסר בפעילות גופנית יזומה, התאפקות, אספקה לא הולמת של מים ותזונה דלה בסיבים תזונתיים. בנוסף, שימוש כרוני בחומרים משלשלים עשוי לפגוע במבנה ובעצבוב המעי הגס וכך ליצור תלות באותם חומרים ואף להחמיר את הבעיה.

איך מטפלים בה?

הטיפול בעצירות יהיה בהתאם לגורם שהוביל להתפתחותה. לאחר שלילת סיבה רפואית לעצירות, הקו הראשון לטיפול הוא טיפול תזונתי. על הטיפול התזונתי להיות מלווה בטיפול התנהגותי הכולל ארוחות מסודרות, הפגת מתחים נפשיים והימנעות מהתאפקות כאשר מרגישים דחף להתפנות. במידה והעצירות נובעת משימוש כרוני בחומרים משלשלים וחוקנים יש להפחית בהדרגתיות את מינונם עד כדי הפסקת נטילתם. עם זאת, לעיתים הטיפול התזונתי וההתנהגותי אינו פותר את הבעיה לחלוטין. במקרה כזה כדאי להתייעץ עם רופא לגבי שימוש במרככי צואה, העשויים להקל על מעברה במעי הגס, או לחלופין שימוש בתרופות המסייעות לתנועתיות מעי.

חמש עצות שיעזרו לכם למנוע ולהקל על עצירות:

  1. הקפידו על ארוחות מסודרות, בעיקר ארוחת בוקר, העשויות לעזור להסדרת היציאות.
  2. הגבירו את צריכת הסיבים התזונתיים בתפריטכם. הסיבים יתרמו לתנועתיות תקינה של המעי, יגדילו את נפח הצואה ובשילוב עם שתיית מים מספקת ירככו את הצואה ויקלו על היציאה. בנוסף, הסיבים התזונתיים מסייעים לאיזון אוכלוסיית החיידקים “הטובים” במעי, העשויים לעזור במניעת עצירות. ההמלצה לצריכת סיבים היא 14 גר’ לכל 1000 קק”ל (כ- 25 גר’ לנשים בוגרות וכ- 38 גר’ לגברים בוגרים):
  • העדיפו צריכת דגנים מלאים על פני דגנים רגילים (קינואה, בורגול, אורז מלא, לחם מחיטה מלאה ועוד).
  • שלבו לפחות 5 מנות ירק וכ- 2-3 מנות פרי ואכלו אותם עם קליפתם.
  • שימוש בתוסף סיבים תזונתיים (2 כפות ביום).
  1. הרבו בשתיית מים. מומלץ להצטייד בבקבוק מים של 1 ליטר ולשתות לפחות שניים כאלו ביום.
  2. כוס מים קרים בבוקר + כפית שמן זית עשוי להקל על העצירות.
  3. היו פעילים במהלך היום ובצעו פעילות גופנית יזומה לשיפור תנועתיות מערכת העיכול. ההמלצה למבוגרים עומדת על 150 דק’ שבועיות לפחות.
גסטרו פרו - מרכז מומחים:
אולי יעניין אותך גם:
  • תזונה
  • מחלות מעי דלקתיות
  • גידולי מערכת העיכול
  • כבד
  • השמנה
  • מערכת העיכול