מס' הטלפון שלנו - 03-5402680

בחר נושא:

  • תזונה
  • מחלות מעי דלקתיות
  • גידולי מערכת העיכול
  • כבד
  • השמנה
  • מערכת העיכול

בחירותינו התזונתיות וסיכויינו לחלות בסרטן

תזונה 1

ה- ACS (American Cancer Society) פרסמו בשנת 2012 מסמך מקיף המאגד בתוכו את ההמלצות התזונתיות העדכניות ביותר למניעת התפתחותם של סוגי סרטן שונים. ריכזנו עבורכם את הדברים שאתם חייבים לדעת:

סיבים תזונתיים והסיכון לסרטן:

סיבים תזונתיים הם למעשה פחמימות מורכבות שעוברות בגוף עיכול חלקי בלבד, ותורמים רבות לבריאותינו. בין שלל מעלותיהם הם מסייעים לתנועתיות מערכת העיכול, מורידים את רמות הכולסטרול והסוכר בדם, מקנים תחושת שובע ממושכת שעוזרת בתהליך הירידה במשקל ועוד. מקורות תזונתיים טובים לסיבים תזונתיים הם קטניות, דגנים מלאים, פירות וירקות, בעיקר אלה הנאכלים בקליפתם. מסקירת מחקרים נרחבת שנעשתה על ידי ה- ACS, עולה שצריכה יומית מרובה של סיבים תזונתיים, לפחות 2.5 כוסות ירק ופרי, בסיכון מפחיתים את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים ובסרטן המעי הגס בפרט.

ומה לגבי נטילת תוסף סיבים תזונתיים? לנטילת סיבים עשויה להיות תרומה מסוימת עבור אנשים שאינם צורכים כמות מספקת בתזונה, אך ה- ACS קובע כי לצורך מניעת התפתחות מחלת הסרטן יש להעדיף שילובם בתפריט של מוצרי מזון עשירים בסיבים על פני נטילת תוסף, וזאת על מנת לקבל רכיבי תזונה נוספים שנמצאים במזונות אלה ועשויים להיות בעלי השפעה משמעותית על הפחתת הסיכון, כמו נוגדי חמצון.

סידן והסיכון לסרטן:

מספר מחקרים הראו שמזון עשיר בסידן עשוי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. מנגד, ישנם מחקרים שהראו שצריכה גובהה של סידן, הן במזון והן בתוספי תזונה, קשורה עם עלייה בסיכון לסרטן הערמונית. אם כך, מה ההמלצה לגבי צריכת סידן? מומלץ לצרוך סידן לפי ההמלצה היומית, העומדת כיום על 1,000 מ”ג ליום לנשים וגברים בגילאי 19-50 שנה ו-1,200 מ”ג ביום בגילאי 50 שנה ומעלה. גם כאן קיימת עדיפות לסידן המגיע ממוצרי מזון, כמו מוצרי חלב רזים, ירקות ירוקים וסרדינים, על פני זה המגיע מתוספים.

ממתיקים מלאכותיים והסיכון לסרטן:

ממתיקים מלאכותיים מהווים אלטרנטיבה טובה לאוהבי המתוק אשר רוצים לשמור על המשקל ולהקפיד על ההמלצה להפחתת הסוכר המוסף. עם זאת, בשנים האחרונות ממחקרים שנעשו בבעלי חיים עולות עדויות המעלות חשש שאותם ממתיקים מלאכותיים עלולים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן. יחד עם זאת, ה- ACS מצא שצריכת ממתיקים מלאכותיים, דוגמת אספרטיים וסוכרלוז, בכמויות סבירות, כמו אלו הנצרכות בדיאטה המערבית וברמה המאושרת לשימוש על ידי ה- FDA (Food and Drug Administration), אינה מעלה את הסיכון להתפתחות מחלת הסרטן. יש לציין שללא קשר לסרטן, מספר מחקרים הראו קשר בין צריכה מוגברת של ממתיקים מלאכותיים והשמנת יתר ולכן לא מומלץ להפריז בצריכתם.

אוכל אורגני והסיכון לסרטן:

ראשית חשוב להבין, מהו מזון אורגני? זהו מזון צמחי שגדל בסביבה מופחתת כימיקלים כדוגמת חומרי ההדברה, דשנים כימיים, הקרנות או מזון מהונדס גנטית, או מזון מהחי שמגיע מחיות שגדלו ללא תיסוף הורמונים ו/או אנטיביוטיקה. על אף שייתכן כי צריכת מזון אורגני בעלת יתרונות בריאותיים, נכון להיום לא הוכח מחקרית שצריכתו מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן.

אלכוהול והסיכון לסרטן:

בנוגע לאלכוהול ההמלצות אינן משתמעות לשני פנים. אלכוהול נמצא כמעלה את הסיכון לסוגי סרטן שונים, ביניהם לסרטן בדרכי העיכול העליונות, בכבד, במעי גס ובשד. בנוסף, נמצא שצריכתם המשולבת של אלכוהול וטבק מגבירה את הסיכון לסרטן יותר מצריכתם של כל אחד מהם בנפרד. מחקרים שבחנו את הקשר שבין אלכוהול לסרטן השד מצאו שאפילו צריכה מתונה של אלכוהול עשויה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן השד, ולכן לנשים עם גורמי סיכון נוספים לסרטן השד מומלץ להימנע מאלכוהול לחלוטין.

ומה בנוגע לתרומתו המפורסמת של האלכוהול להפחתת הסיכון לתחלואה לבבית כלילית? לפי איגוד הקרדיולוגיים בישראל ועמותת הדיאטנים, צריכה מתונה של אלכוהול המומלצת במסגרת הכמות המותרת, עשויה לתרום להפחתת הסיכון לתחלואה לבבית כלילית. מנת אלכוהול מוגדרת כ- 350 מ”ל בירה, 150 מ”ל יין או 45 מ”ל של משקה חריף, והרף העליון עומד על מנה אחת ביום לנשים ועד 2 מנות ביום לגברים. יש לזכור שהגדלת כמות השתייה מעבר להמלצה תגדיל את הסיכון לתחלואה לבבית, וכי אין המלצה לשתות אלכוהול לצורך מניעה.

בשר אדום, בשר מעובד והסיכון לסרטן:

במחקרים אפידמיולוגים שנעשו נמצאו ראיות לקשר בין צריכה גבוהה של בשר מעובד לבין עלייה בסיכון לסרטנים שונים ביניהם סרטן המעי הגס והקיבה. משערים כיום כי החוליה המקשרת בין בשר והתפתחות סרטן הם חומרי השימור המוספים למוצרי הבשר המעובד במטרה למנוע התפתחותם של חיידקים מזיקים. מלבד החומרים המסרטנים שנמצאים בבשר המעובד, שיטות בישול הכוללות טיגון וצליית בשר בטמפרטורות גבוהות במיוחד, עלולות לייצר כימיקלים מסרטנים ולכן יש להעדיף שימוש בשיטות בישול אחרות דוגמת אידוי ובישול בנוזלים.

לסיכום, התפתחות מחלת הסרטן תלויה בגורמים שונים שחלקם אינם בשליטתנו, כמו הגורם הגנטי. עם זאת, תזונה נכונה הכוללת צריכת פירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות, הקפדה על אספקה הולמת של ויטמינים ומינראלים, תוך הפחתת צריכתם של מזונות מתועשים, מעובדים ומשומרים יחד עם הימנעות מצריכת אלכוהול מופרזת עשויים להפחית את הסיכון להתפתחותם של סוגי סרטן שונים. כמו כן שילוב של תזונה נכונה יחד עם אורח חיים פעיל, שמירה על משקל תקין וביצוע מעקב רפואי באמצעות בדיקות שגרתיות דוגמת בדיקת קולונוסקופיה לגילוי מוקדם בהתאם לגורמי הסיכון, עשויים לעזור למניעת הסרטן וייתרמו לבריאות מטיבה.

גסטרו פרו - מרכז מומחים:
אולי יעניין אותך גם:
  • מחלות מעי דלקתית-איך לחיות איתן בשלום
    מחלת מעי דלקתית כשמה כן היא - מחלה אשר מופיעה במערכת העיכול התחתונה בדרך כלל ומתבטאת בהופעת דלקת, כאבים ותסמינים במערכת העיכול. קיימות שתי מחלות שעונות להגדרה של "מחלות מעי ...
  • סובלים מעצירויות? הכתבה הזאת בשבילכם
    עצירות היא אחת התופעות השכיחות במיוחד בחברה המערבית ואחוז הסובלים ממנה בקרב האוכלוסייה הוא גבוה במיוחד ועומד על כ- 5-25 אחוזים מהאוכלוסייה. על מנת להגדיר מהי עצירות, ראשית עלינו להגדיר ...
  • תזונה
  • מחלות מעי דלקתיות
  • גידולי מערכת העיכול
  • כבד
  • השמנה
  • מערכת העיכול