מס' הטלפון שלנו - 03-5402680

מלח: דברים שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

מלח השולחן מורכב משני יסודות: כלור ונתרן (NaCl). על אף שהנתרן (Na) הוא מינראל חיוני לקיומו של האדם ונמצא בשפע בנוזלי הגוף (בזרם הדם ובנוזל שבין תאי הגוף), צריכת נתרן עודפת בדיאטה מעלה את לחץ הדם ומעלה את הסיכון לבצקות.

כמות הנתרן המומלצת

על פי משרד החקלאות האמריקאי (USDA) ההמלצה לצריכת נתרן לאוכלוסייה הבריאה עומדת על 1,500 מ”ג נתרן ביום כאשר רמת הסף המרבית היא 2,300 מ”ג נתרן ליום. לשם השוואה, כפית מלח שולחן מכילה כ- 2,000 מ”ג בקירוב. מכיוון שהתזונה המערבית עשירה במזון מעובד ומתועש, קיים קושי אמיתי לא לחרוג מטווחי ההמלצות.

היכן מסתתר הנתרן במזון?

ברשימת המזונות המובילים נמצאים מזונות משומרים, מזונות מעובדים (נקניקיות, פסטרמה, מנות חמות ועוד), בשר מוכשר, גבינות קשות, חטיפים, פיצוחים, אבקת אפייה, אבקות מרק, סודה לשתייה, רטבים קנויים וכמובן מלח שולחן.

מהי דיאטה דלת מלח ולמי היא מומלצת?

“דיאטה דלת מלח” היא למעשה דיאטה דלת נתרן. חשוב להבדיל בין שתי ההגדרות של התקן הישראלי: “דל נתרן” היא הגדרה אובייקטיבית המתייחסת למוצר מזון בו פחות מ- 100 מ”ג נתרן ל-100 גר’ מזון, ואילו “מופחת נתרן” היא הגדרה השוואתית המציינת שמוצר המזון מכיל עד 1/4 מכמות הנתרן שבמוצר המזון המקביל המקורי. ישנם מספר מצבי תחלואה בהם יש להגביל את כמות המלח שבתפריט:

  • יתר לחץ דם
  • מחלות לב, כבד וכלייה
  • כאשר קיימת נטייה לאבנים בכליות

כיצד תפחיתו את צריכת המלח במזון?

  • הימנעו מהוספת מלח שולחן למנה המוגשת.
  • בזמן הבישול הפחיתו השימוש במלח ובתערובות תבלינים מוכנות והעדיפו להשתמש בעשבי תיבול ותבלינים טריים להדגשת הטעם.
  • הפחיתו בצריכת מזון מעובד או משומר, והעדיפו בישול ביתי על פני אכילה בחוץ.
  • קראו תוויות מזון והעדיפו מזונות מופחתי ו/או דלי נתרן.
  • תזונה
  • מחלות מעי דלקתיות
  • גידולי מערכת העיכול
  • כבד
  • השמנה
  • מערכת העיכול